Friday, January 23, 2015

2015. január 24.

2015. január 17. - Madárember

Birdman avagy (A mellőzés meglepő ereje)

(Birdman)

254
színes, feliratos, amerikai vígjáték, 119 perc, 2014 (16)

rendező: Alejandro González Inárritu
forgatókönyvíró: Alejandro González InárrituNicolás GiacoboneArmando Bo
zeneszerző: Antonio Sanchez
operatőr: Emmanuel Lubezki
producer: Alejandro González InárrituJohn LesherArnon MilchanJames W. Skotchdopole
vágó: Douglas Crise

szereplő(k): 
Michael Keaton (Riggan Thomson)
Emma Stone (Sam)
Edward Norton (Mike)
Naomi Watts (Lesley)
Andrea Riseborough (Laura)
Zach Galifianakis (Jake)
Amy Ryan (Sylvia)
Merritt Wever (Annie)

A film értékelése: 7,7/10
49 szavazat
Értesítő
Hozzáadás:   
Sztárnak lenni nehéz. Korosodó sztárnak még nehezebb. De a legnehezebb annak, aki valaha sztár volt, és most újra vissza szeretne jutni a reflektorfénybe. A film főhőse, Riggan Thomson (Michael Keaton) valaha egy legendás képregényhőst alakított a mozikban - három részen át. Ám hiába szárnyalt akkor, azóta nem nagyon keresik, ő megöregedett, a szakma szélére sodródott, és most egyetlen utolsó rohammal próbálja visszahódítani magának a népszerűséget. Új, utolsó esélye a Broadwayra szólítja: egy színdarab írója, producere és persze főszereplője lesz. Ha tényleg lesz előadás. Ha ő még bírja erővel. A történet mindössze három nap alatt játszódik: ezalatt kell megküzdenie a családjával, a kollégáival, az ellenségeivel és a jóakaróival, a sorsával... és legfőképp a saját józan (?) eszével.

2015. január 22. Katona Kurázsi mama, utána Jaksity György-gyel beszélgetés

KURÁZSI MAMA ÉS GYERMEKEI

Írta: Bertolt Brecht, zene: Paul Dessau

"Egyre mélyebbre süllyedünk, és ritka a leves, és ha mások volnánk, tolvajok, gyilkosok, talán tele volna a hasunk! Mert az erény nem fizetődik ki, csak a komiszság; ilyen a világ, pedig nem kéne, hogy ilyen legyen!"
 - mondja a Szakács Bertolt Brecht 1939-ben írott darabjában. Az, ahogy Brecht az erkölcsről, a pénzről, az üzleti érdek mindenhatóságáról, a túlélési életstratégiákról beszél, legalább annyira aktuálissá teszi ma is a Kurázsi mamát, mint a háború témájának időszerűsége a darab születésekor.

SZEREPLŐK

Kurázsi mamaFullajtár Andrea
Kattrin, a leányaPálos Hanna
Eilif, a nagyobbik fiaMészáros Béla
Stüsszi, a kisebbik fiaDankó István
A szakácsFekete Ernő
A tábori papElek Ferenc
Yvette PottierKiss Eszter
További szerepekbenBodnár Erika
Keresztes Tamás
Lengyel Ferenc
Rajkai Zoltán
Takátsy Péter
Tasnádi Bence

ALKOTÓK

FordítottaNemes Nagy Ágnes
DíszletAntal Csaba
JelmezSzakács Györgyi
FényPető József
MozgásKeresztes Tamás
Zenei vezetőSáry László és Dargay Marcell
DramaturgTörök Tamara
RendezőasszisztensTiwald György
RendezőZsámbéki Gábor

Katona kamra Január 17.

MIKE LEIGH: ABIGAIL BULIJA

Mike Leigh, a Magyarországon is ismert, népszerű brit filmrendező színházi rendezőként és színpadi szerzőként kezdte pályáját. Filmjeleneteinek felépítése és a műveire jellemző részletgazdag, árnyalt, sok életismeretet, megfigyelést használó színészi játék. Ahogyan filmjei, darabjai is leginkább a magánszféra kérdéseit firtató történetek, amelyek fókuszában többnyire működési zavartól sújtott emberi kapcsolatok állnak.
Az Abigail bulija szereplői egyazon kertvárosi utca lakói. Átlagos emberek, abban a korban, mikor először kezd tűnődni az ember, megkapott-e mindent az élettől, amire fiatalon vágyott. Elégedetlenségre nincs is okuk. Aztán, amíg egyikük kamaszlánya, Abigail, bulit rendez a haverjainak, a szomszédban a felnőttek is összejönnek, hogy megigyanak néhány pohárral, és hogy jobban megismerjék egymást – közben pedig kénytelenek feltenni egymásnak és maguknak azokat a kérdéseket, amelyeket néha elhallgatni volna jobb.

SZEREPLŐK

BeverlyRezes Judit
LaurenceKocsis Gergely
AngieJordán Adél
TonyÖtvös András
SuzyÓnodi Eszter

ALKOTÓK

FordítottaHamvai Kornél
DíszletKhell Zsolt
JelmezSzakács Györgyi
VilágításBányai Tamás
Zenei szerkesztőVajdai Vilmos
SúgóFejes Vera
DramaturgRadnai Annamária
AsszisztensTóth Judit
RendezőAscher Tamás


Január 23. Opera beavató. Carmen II. Dinyé Dániel és Göttinger Pál, 
Herczenik Anna, Donát Pál. Ez volt eddig a legjobb a sorozatban.

Január 24. Radnóti színház, Oresztész.
Karsai György és Térey János fordítása
ÉLEKTRA               MARTINOVICS DORINA
ORESZTÉSZRÉTFALVI TAMÁS
HELENÉSZÁVAI VIKTÓRIA
MENELÁOSZ          GAZSÓ GYÖRGY
TÜNDAREÓSZ      BÁLINT ANDRÁS
PÜLADÉSZ       ADORJÁNI BÁLINT
HÍRNÖK  SCHNEIDER ZOLTÁN
HERMIONÉ MÓGA PIROSKA EH.
EGY PHRÜGIAI   NAGY NORBERT
APOLLÓN               HORKAY BARNABÁS
KARVEZETŐ  CSOMÓS MARI
ARGOSZI ASSZONYOK KARA    ANDRUSKO MARCELLA,
BLASKÓ BORBÁLA,
PETRIK ANDREA
Díszlettervező: Khell Zsolt
Jelmeztervező: Benedek Mari
Világítás: Baumgartner Sándor
Dramaturg: Hárs Anna
Irodalmi munkatárs: Karsai György
Dalok: Nagy Norbert
A rendező munkatársa: Őri Rózsa
Rendező: HORVÁTH CSABA

Ha belelapoznánk a Tantalidák, azaz Oresztész és felmenői családi albumába, szörnyű bűnök sora tárulna szemünk elé: vérfertőzés, családon belüli erőszak, csalások, hazugságok, árulások és gyilkosságok. Minden bűn bosszúért kiált, minden bosszút újabb megtorlás követ, minden generáció hordozza az előző nemzedékek bűneit. Vajon Oresztésznek van más választása?
Euripidész két és félezer éves színműve mai szemmel nézve is modern. Szereplői éppolyan frusztráltak, akaratosak, zavarodottak, kétségbeesettek, hiúk és kisszerűek, mint akármelyikünk. Euripidész kíméletlenül lerombolja az antik hősöket övező mítoszokat, nem éppen hízelgő véleményt mond az istenekről és az emberekről is. Nevetségessé tesz mindent és mindenkit, valahogy még sincs kedvünk nevetni a végén.
A Radnóti Színház 2014/15-ös évadának első bemutatóját Horváth Csaba rendező-koreográfus, a Forte Társulat alapítója és vezetője rendezi.
Nem volt olyan jó. de legalább tudjuk, hogy az istenek kezében vagyunk. A mozgások inkább macskákéra hasonlítottak sokszor. Még Horváth Csaba alkotást nem láttunk, de érdemes lenne megszokni, azaz látni kéne mást is tőle.



No comments: