Friday, July 31, 2015

2015. július 31. - Barcelona

Óriási elalvás. 11 után indulunk útnak. A fő cél mára a Picasso múzeum.
Előtte egy séta a Barri Gothic negyedben, meg a Born piaccsarnokból épített kulturális központban  (tröténelemóra a spanyol örökösödési háborúról, és a magyar vonatkozásait (kurucok ügye) hozzá lehet gondolni..

A Picasso múzeum nem modern épület, de kellemesen berendezett, nem mind a 6000 darab van kiállítva, és az audioguide-dal a beszámozott műveket némi jóleső fáradtsággal kivégezhető.
számunkra sok ismeretlen kép volt, különösen az akadémiai stílusú korai képek, és a Minimes sorozat voltak érdekesek.

Ezután séta a citadella parkban (kis szokásos alvással), majd fel a Tibidabora, a nosztalgia villamos nevű túristacsapdával, valamint a drótkötélvasúttal.  Ez is csapda, mert busz is megy fel, egy normál metrójeggyel.

A kilátás gyönyörű, a vidámpark érdektelen, a templom szintén, de a látvány kellemes.
Séta, telefonfeltöltés, egy kis tapas, majd busszal, metróval haza.



Thursday, July 30, 2015

2015. július 30. - Barcelona

Korábbi indulás, otthoni szendvics és kávé után.

Monjuic hegy, Drótkötélvasút. Miró alapítvány.  Váratlanul bonyolult a dolog. Nem nagyon ismertük a műveit, nehéz volt átgondolni, értelmezni, nézni. Jól elfáradtunk, de nagyon megérte. A csúcs egy nem Miró mű, hanem Calder: a higany szökőkút.
Azért persze van sok szép Miró is, sokáig élvezkedtünk,
Rettenetesen elfáradtunk, nem is értjük, mibe.

Egy közeli parkban a szokásos alvás, majd busszal fel a Kastélynak nevezett várig. Kilátás a kikötőre, a városra. Késő délután lett, lebuszozunk a Rambla-ra, a Boquerie piacra.  Némi csemegézés, tapas,  gyümölcscsodák, stb. rambla séta, majd 8-ra az arénába flamenco műsorra az Arénába. Korrekt, de rövid és drága műsor, konferálás és művésznévsor nélkül.  Ez is megvolt. Turisták vagyunk egy kis sétabot-tánc.







Wednesday, July 29, 2015

2015. július 29. - Barcelona

Reggeli most egy másik bisztróban.
Ismét megkiséreljük a Transperfect kapcsolatok ápolását. Két ismerős leányzó lejön az utcára, pár szót beszélünk. örülünk. Láthatóan nem nagyon örülnek itt a fordítók látogatásának. De legalább kifizetik a számláimat. Ugorgyunk.

12-re van időpontunk a Parc Güellbe. kb egy órával előbb érkezünk.  Egy árnyékos padon olvasgatunk (Piketty már régóta parkol a hátizsákban, igy most végre haladom egy kicsit.).

A park megnyerő, de nem váratlan, annyi fotót láttunk már korábban erről. Mégis, van egy kis megilletődés, ahogy az ember végigsimítja a kezével és szemével. nagyon sok ötlet, görbület, ferdeség, kacskaringó, gag stb.
Elégedettek vagyunk. egy kapucinó zárja a programot, majd busszal a Bottló házba, a már korábban megvásárolt jeggyel.

Na  a Bottló viszi a pálmát élményben, és technikában. Ez volt a legteljesebb, leginkább áttekinthető épület, magyarázat.

Ezzel lezártuk a Gaudí túrát. Holnaptól más jön.

Pihenésképpen megtámadjuk a tengerpartot egy fürdésre. előtte egy parkban a füvön a szokásos délutáni alvás, majd a tenger.
A part kissé szemetes, öltözők nincsenek, van egy kis utálatosság, vagy mi vaygunk háklisak. Azért 9-ig ott vagyunk, még süt a nap.

Ez a nap is rendben volt, de már kissé (túl) meleg.







2015. július 27. - Barcelona

Reggeli a bisztróban. Majd látogatásra megyünk a Transperfect nevű vevőmhöz, de elszúrjük, nagyobb a cég, mint gondoltam, így nem sikerül elsőre megtalálni a kollégát, akivel megbeszéltem a látogatást. Nagyon szervezett rabszolgamunkának látszik, amit ott műveltek. Igazából latáogatás nem is votl, csak 3 perc körbevezetés, a számítógépet püfölő mintegy 100!!! project manager között. Csalódás.

A sikertelenség után egy másik, a Parc Güell. Nagyon messze van, sokat kell mászni felfele. de nincs jegy, nem lehet bemenni az igazi látnivalóhoz. A park nyitott részében séta, meg még megnézzük a Gaudí házat, ami nem érdektelen. A ház is szép, a múzeum is.

Még kívülről a főbejáratot megnéztük, márpótlásul egy gazpacho a szomszédos étteremben, majd busszal lejöttünk.
Haza, alvás.

Útba ejtjük a Miró parkban az Asszony madárral c. óriásszobrot.


A parkban feltűnően sok kiskutya. (10 kg alatt nem kell engedély sem szájkosár)

bemegyünk bikaviadal arénából átépített shopping centerbe. Az átépítés belülről is szépen sikrült. A tetőn körbesétálunk,  szép kilátás.

Az Espanya tértől a Katalán művészeti múzeumig séta felfelé a teraszokon keresztül. Föntről kilátás,

Fények, zene. Jól vagyunk.
Lefelé, befejezésül egy döner kebab, csillagos ötös.


2015. július 28. - Barcelona

Késői indulás.
Szokásossá vált reggelizőhely, egy kicsit más kaja.

Ma is Gaudí a menü. Próbálkozunk a Bottló háznál, de némi közelharc után csak jegyet sikerült szereznünk, bemenni nem. Kívülről egy kis csodálat:

 Majd visszajövünk. Tovább a Mila házhoz, ahol csak online sikerül jegyet szereznünk a hosszú sorállás miatt.  Így végül azt meg tudjuk nézni.

A standard 20 euró körüli belépődíjak kicsit erősnek tűnnek. De végülis a dolog megéri. Varázsos az épület. Vajon Lechner Ödön (vagy netán Makovecz) felépíthető-e ilyen erős magyar jelképnek, mint Gaudí Barcelonának.
Hosszú órákat töltünk a házban, örömmel.

Akkor most jön a Sagrada Familia. Zavarba ejtő. A "hiperbolikus" alátámasztású oszlopok, meg a láncgörbe modellek nálam nyerők. Amúgy a ttemplom  szerintem kívülről csúnya.
Este kilenckor zárnak, dobnak ki. fejünk tele. Jó nap volt.


Tuesday, July 28, 2015

2015. július 26. - Barcelona

3:30-kor kelés,  9:30-ra a szálláson voltunk, de csak a csomagot hagytuk a portán egyelőre.
5 naposBCN kártya  zsebben. A meleg nagy, bár szerencsére kisebb, mint vártuk.
Egy villásreggeli/kávé után első séta a pl. Espanya.  Szép nagy, (1971-es) emlékeimhez képest zavarosabb, de első látványnak most igen megfelel. A bevásárlóközpontnak átalakított bikaviadal-aréna, és a Velencei-torony,
  az 1929-es világkiállításra épített épületek együtt kellemesek.

Metróval Catalunya térre. ez is nagy de kevés só és bors. Meleg van.

Séta egy kicsit a Passeig Grácián a következő szökőkútig, majd irány a Barri Gothic.
Térképeket megint nem sikerül jól olvasni, azért haladunk befelé. A katedrális
előtti téren egy érdekes zene, egy ún. cobla zenekar, amely egy sardana nevű katalán körtánc alá játszotta  a zenét.  Mintha nyugdíjas klub népitánccsoportjába csöppentünk volna. Jó hangulat, elüldögélünk a téren. egy kicsit alszom a katedrálist támasztva.

A katedrálisba nem engednek már be. Helyette a Federic Mares múzeumban nlzünk kötépkori festett szobrokat, mintegy 50 Mária gyermekkel, és sok Krisztus kereszt nélkül sé kereszten.
Van egy Maillol kiállítás, mégpedig a Görögországi utazásának hatásairól. Mérsékelten érdekes, de azért van egy pűr szép szobor meg rajz. Meg légkondi.

Séta a Ramblas felé, majd haza egy kicsit kihűlni, pihenni.

Irány a Kolumbusz emlékmű.  Itt lehetne egy kép, de olyan szokványos lenne, hogy inkább nincs itt. Kikötő, séta, a kikötői félsziget közepén nagy bevásárlóközpont. Egy kis hűs után, tapas a vízparton.
Séta a legközelebbi strandig, egyelőre lábáztatás csak, de kellemes hangulat.

Gyors váltás, metró. megnézzük este, kívülről a Sagrada familiát, ami némiképp csalódás mert a születés homlokzaton az alakok rosszul látszanak, mintha az egész lép életlen és piszkos lenne. Úgy tűnik, hogy a korrózió miatt. Na majd megnézzük világosban is.
Róseibni a sarki McDonaldsban, majd még egy kör a katedrális körül, és metró haza.  A hajnali fél négyes kelés után ideje.





Tuesday, July 21, 2015

2015. július 22.

Július 8. Őrült nők ketrece - Átrium -
Elején döcögős, de a vége nagyon jól sikerül.
 SZEREPOSZTÁS
Georges, mulatótulajdonos: HEVÉR GÁBOR
Albin: STOHL ANDRÁS
Jean-Michel: FEHÉR BALÁZS BENŐ
Jacob: JÓZAN LÁSZLÓ / FEHÉR TIBOR
Jacqueline: PARTI NÓRA
Aristide Bouteille: MIHÁLYFI BALÁZS
Marie: HULLAN ZSUZSA
Anne: CSOBOT ADÉL
Francis: FEHÉR TIBOR / NAGY DÁNIEL VIKTOR / BANKÓ BENCE

Madárkák:
BANKÓ BENCE / DOBRÁNYI MÁTÉ / HEGYI DÁVID
HORÁNYI ANDRÁS / SEPA GYÖRGY
SZELLE MARCELL / SZERÉMY DÁNIEL / TÓTH MIHÁLY
KEREKES KRISTÓF / BALÁZS GERGELY / LAKATOS ZSOLT

Kórus:
Kovács Péter / Kristofori Ferenc / Sulyok Gergő
Balázs Edgár / Eredics Béla

Zenekar:
Klarinét, szaxofon: Ablonczy Keve // Bartek Zsolt
Trombita: Magyar Ferenc // Varga Gábor // Bacsa Zoltán
Basszusgitár: Studniczky László 'Zsatyi' // Frey György // Baranyi Gergő
Dob: Nagy Zsolt // Papp Dániel
Zongora: Csengery Dániel // Grósz Zsuzsanna

Koreográfus: Gergye Krisztián
Díszlettervező: Menczel Róbert
Jelmeztervező: Tihanyi Ildi
Maszktervező: Vég Attila
Zenei vezető: Csengery Dániel
Korrepetitor: Grósz Zsuzsanna
Grafika: Lakatos Péter
Fénytechnikus: Jakab László
Koreográfus-asszisztens: Tóth Mihály
Asszisztens: Ari Zsófia, Bereczki Csilla, Czirák Dániel, Takács Edina, Ruska Robin
Világítás: Pálmai Melinda
Hang: Szabó Szilveszter
Műszaki konzultáns: Ditzmann Tamás
Súgó: Zsolnay Andrea
Segédrendező: Nyulassy Attila
Produkciós menedzser: Zsedényi Balázs
Produkciós vezető: Ugrai István

Rendező: ALFÖLDI RÓBERT
===========================================
Július 10. Migránsellenes és migránsok melletti tüntetés.
Egyenlőtlen fegyverek. Az ellenesek tüntetése elfojtva, beszorítva a hídra a tér közepén. Ügyetlenek.

===========================================
Július 11. - Pride
ragyogó, sikeres, vidám. Nácik eltűntek.
=====================================

Július 13. este - Nyugati pályaudvar - menekültek.
Sok fiatal 20-30 közötti férfi. Segítő lányok, nők. Mint a lovak körüli tizenéves lányok. Minden van, szervezetlenség. Mire is várnak a menekültek?

================================
Július 18. szekszárdi kirándulás
dr. Tüttős Gábor vezetésével Malina banda. Meleg van, 11 órás szórakozás, kissé drága halászlé, szonettkoszorú és egyéb versek. Mézeskalács múzeum időutazás. Márc. Babits ház Gábor vezetésével.
 Hova megyünk legközelebb?
   


Monday, July 6, 2015

2015. július 6.

Elmaradás pótlása lásd alább: 2 opera beavató (Traviata, Rigoletto II), Saul fia, BFZ hangverseny a Hősök terén (TérTánc koncert), Bolygó Hollandi, Zsigmond Vilmos fotói a MÜPA-ban, Sirály az Átriumban, Magam ura norvég film.

==================
Június 3. Opera beavató - Traviata - Csheh Antal, Kolonits Klára
Június 4. Opera beavató - Rigoletto - Sólyom Nagy Sándor vendégszereplésével, és persze Kolonits Klára (elmaradt előadás)
Együttes leírás, kritika  http://mezeinezo.blog.hu/ blogról:
Dinyés Dani két éve folyó operabeavató-szeánszain szerda este új hagyományt teremtett: miután a Traviátáról volt szó az este első felében, meghívta Sólyom-Nagy Sándort, aki megközelítőleg négy éve nem lépett fel színpadon. Aki nem tudná: 45 évnyi énekes pálya van a bariton mögött, 86 szerep, 238 bayreuthi este (is). Ő még az utolsó "nagy bölények" közé tartozott: "ilyenek már nincsenek manapság, és nem is lesznek"- hangzott el valami hasonló a bevezetőben.
A bölény szó gyakran kapcsolódik énekesekhez, mindenki ért, amit ért rajta. Ezt számomra valaki, aki jelenleg is elismert és a pálya csúcsán van,  de mégsem érzi magát "bölénynek", így magyarázta, idézem : "a bölénység a magabiztosságnak, vagy annak következménye, hogy tudod, hogy szükség van rád, és ez találkozik a lehetőségekkel, meg a közönség szeretetével.Kell hozzá magabiztosság és önkétely is. Az egyetlen bölény(Molnár) Levente, akit mostanság ismerek.Nem véletlen, hogy nem itthon lett az. :-)"
Ez a gondolat, hogy milyen is volt visszatekintve egy mindenféle mércével is befutott és elismert énekes pályája, akinek megadatott a "dupla karrier", azaz a siker itthon és külföldön is egyaránt - az est második felében került boncolgatásra. Ez az, ami különösen érdekes lehet számunkra: ahogy a pillanatnyi helyzet kinéz, a jelen magyar énekesei óhatatlanul is választás elé kényszerülnek.
De először ne ugorjuk át a Traviátát sem, mert önmagában az is érdekes volt, ahogy Dinyés Dani ezt elemezte az este első részében.
A Traviátából éppúgy, ahogy más operákból korábban, mindössze csak egy részlet emelődött ki, mégpedig Germont (az apa) és Violetta kettőse. Ebből láthattunk részleteket. Én most is, ahogy a korábbi két alkalommal is (Don GiovanniHoffmann) rendkívül sajnáltam, hogy nem voltam az összes előző alkalommal jelen, illetve azt, hogy legalább a Katona nem rögzítette ezeket a nagyon tanulságos előadásokat.
Ha elfogadjuk az előadó szándékát (DD:" nem kell rögzíteni semmit"), akkor is felmerülhet a nézőben, hogy mennyire jó lenne egy KÖNYV például, akár DVD vagy CD melléklettel. Most is, ahogy a korábbiakban is, hallottam új gondolatokat, amelyek akár alapjaiban is megváltoztathatják a nézők viszonyát a műfajhoz magához, illetve az adott műhöz. Az, hogy mindenre konkrét magyarázatot kapunk, zenével alátámasztva, nagy dolog. Néhány gondolat igazi újdonságnak tűnik a  mezei nézőnek, alapos zenei képzettség nélkül pláne. Meggyőző mindaz, amit Dinyés Dani mond, a humor miatt szórakoztató, a zene iránti szenvedély miatt pedig lehengerlő. Miközben ezt írom, ugrik megint be a nyilvánvaló: ezeket az előadásokat valóban intim térben, száz ember előtt kellene továbbra is tartani - de egy tévé stúdiójában. Az emberek szélesebb tömegei is szórakoznának rajta és lenne legalább valami, ami miatt sajnálnám, hogy 27 éve élek tévé nélkül.
Ebben az első részben "két leendő hírességet" hallhattunk, mutatta be az előadó az énekeseit. Ez csak részben igaz. Kolonits Klára ismertsége jóval szélesebb annál, amely esetén a "leendő" szó egyáltalán felmerülhetne.Cseh Antal pedig minden magyar operát játszó színházban fellépett, Pesten is rendszeresen énekel. Aki figyeli a műsort, az MÁR őt is nyilván ismeri. (Az operabeavatóknak is rendszeres vendége, éppen ennek a közönségnek nem kell egyáltalán bemutatni, amely érezhetően törzslátogatókból áll össze.)
A részlet kapcsán általánosságban az olasz opera sablonjairól, szerkesztési módszereiről is szó volt és Dani humoros megjegyzésein keresztül nagy igazságokra világított rá, amelyekre ezzel a stílussal minden bizonnyal könnyebb lesz visszaemlékezni. "A tenor beleszeret a szopránba, a bariton pedig megpróbálja megakadályozni..." - igen, ennyi az egész, rendszerint erről szólnak az olasz operák.
A tenor apja és a szoprán találkozása zeneileg is két világ ütközését jelenti. A jelenet nagy részén keresztül végigkövethettük, hogy változott mondatról mondatra az apa hozzáállása fia szerelméhez, milyen taktikai eszközöket vet be arra a célra, hogy a szerelmeseket elválassza egymástól. Mindkét oldalról láthattuk, kinek milyen motivációja van arra, hogy azt és úgy énekelje, ahogy ez megtörténik.
"Germonte emberére akadt" - hangzott el a magyarázat, kis kiegészítéssel: "a nő is ember". Ez a színpadon is némi feszültséget szült, hiszen nem titkolta az előadó, hogy a közreműködő briliáns szoprán egyébként 13 éve a felesége, akire később hasonlóan játékosan-félreérthetően a sárkány kifejezést is használta, természetesen a szerep vonatkozásában. A közönség nagyon élvezte ezeket a kis megjegyzéseket, bevonva érezhette magát a művészek életébe. (Én is megfigyeltem, hogy vannak férfiak, akik annyira nem bánják, ha akár pillanatokra is, de a "papucsférj" kényelmes szerepébe bújhatnak. A főbb döntéseket valószínűleg nem szívesen engedik ki a kezükből.)
Dinyés Dani néha énekelt is - valószínűleg meg tudná tartani az előadását egyedül is és éppen így tele lenne a színház, bár a műsor másik valódi vonzereje, hogy ilyen kis térben hallunk testközelből nagy énekeseket. Az említett énekesek ezúttal kotta nélkül, már jól bevált szerepüket éneklik. Ami nagyon izgalmas számomra: ahogy meg tud születni a két karakter ÉS (!) a köztük lévő kapcsolat is, mindenféle kellék, díszlet, egyéb külsődleges sallang nélkül. (Jelen van ugyan a színházban Göttinger Pál rendező, akinek ha módja lett volna, egészen biztos, hogy gazdagította volna még a látottakat, mert sokat számít, amikor egy konkrét helyzetbe kerülnek az énekesek. Ez a Hoffmann esetén is kiderült.)
Szemléletes kifejezéseket hallunk a pontos helyzetet át nem látó apára (olyan, mint egy hókotró - ez nagyon tetszett) és az érzékeny nőre, aki megértette, hogy mit várnak tőle éppen most, amikor közel már a halála. Egészen más okból fog az apa kérésére igent mondani: ráébred, hogy haldoklásának élményétől meg kell szerelmesét óvnia.
Nekem volt még gimnazistaként egy hosszabb Verdi-korszakom, voltak olyan hetek, amikor minden nap meghallgattam a Traviátát. Kicsit macerás volt a bakelitet folyton forgatni, de ezek a mozdulatok életem részét képezték, legalább három évem telt el így, más-más operák bűvöletében. Bevallom, mindig utáltam ezt az ostoba Verdi-apát, a fenébe kívántam és vártam, hogy ennek a zeneileg egyébként valóban katartikus jelenetnek vége legyen. Egészen tegnapig abban a hitben voltam, hogy az apa érvei hatották meg Violettát és emiatt egyezett bele, hogy eltávolodik Alfredótól. Közben pedig nem: a nőnek a helyzet mindössze új látószögből jelent meg az apa érveit hallgatva, Alfredóéból.A férfi jövőjére gondolt, amit az mindenképp nélküle fog átélni. Violetta ezt követő gesztusa, hogy megpróbálja kiábrándítani magából szerelmesét, hogy az később ne fájlalja az elvesztését, igazán romantikus , nagy önmegtagadásra vall...Nem mindenkinek lenne ereje hozzá.
Engem egészen meggyőztek az elhangzott érvek, és az énekesek játéka is egészen ezt erősítette meg: igen, a két szereplő egymás mellett elbeszél, valóban nem egymásra reagálnak. Bizonyítva látjuk azt is, hogy Verdi milyen egyszerű kíséretet használ, mégis hat - és ez az egyszerűség tisztává teszi a szituációt.
A szünet előtt nem olyan sokkal egyben elénekelték a jelenet végét. "Nincs kedvem erről beszélni, olyan gyönyörű, hogy az elmondhatatlan." - mondta az előadó, és egyet tudtunk vele érteni. (Ennek ellenére természetesen folytatta.) Minél jobb egy énekesi teljesítmény vagy egy előadás, annál inkább boncolásnak érződik az elemzés, annál feleslegesebbnek. Sokszor egyszerűbb lenne valakire csak annyit mondani, hogy egyszerűen zseniális.
A második részben Sólyom-Nagy Sándor és Kolonits Klára énekelte "a zsákos jelenetet" a Rigolettóból. Láttuk a diadalmas Rigolettót, aki élvezi pár pillanatig a herceg felett aratott bosszúját - egészen addig, amíg meg nem hallja a pimasz "La donna é mobilé..."-t (ezúttal Dinyés Dani énekelte ezt be, egy oktávval lejjebb, de a célnak megfelelően). Ezután jön a ráismerés Gildára és a lány halála. Rendkívüli élmény volt az, hogy zsák, díszlet, szélgép, zenekar, ömlő víz, stb. nélkül is megszületett ez a jelenet, előttünk és működött.
Sólyom-Nagy Sándor jelenete nem lett megszakítva, újrakezdve, szétboncolva. A közönség és a résztvevő művészek is meghatottan ültek utána, mindenki a tudatában annak, hogy egy nem mindennapi esemény részesei vagyunk. Az, hogy kit mennyire érintett meg, természetesen attól függött, hogy milyen előzetes élményei fűzik az élő legendához. (Én gyerekként rengeteget hallgattam, mert apám Kováts Koloson, Polgár Lászlón kívül őt is nagyon szerette. Téma volt, ha megint Bayreuth-ban lépett fel és ezt a tévéből éppen meg is tudhattuk.)
Az este további részében Sólyom-Nagy Sándor beszélt leginkább, válaszolt a kérdésekre és elmesélt néhány anekdotát is.  Dinyés Dani elsősorban arról szeretett volna beszélgetni, hogyan készül fel egy énekes a szerepre, de éppen erről, aprólékos részletességgel nem sok szó esett végül. Viszont kiderült, hogy teljes pályája folyamán énektanárral dolgozott, és nemigen váltogatta őket (Maleczky Oszkár halála után végig Kutrucz Évával). Erre a mostani fellépésére három héten keresztül a Zeneakadémián tanító és jól zongorázó feleségével gyakorolt.
Az este folyamán általános megállapítások is elhangzottak az énekesek szerepformálásával kapcsolatban. Olyan mondatok, amelyek nyilvánvaló evidenciának tűnnek, de mégis, ha a jelenlévő művészek fontosnak tartották ezek kiemelését, akkor ez azt is mutatja, hogy mégsem olyan magától értetődőek a gyakorlatban. Miről van szó? Néhányat kiemelek, jegyzőkönyvszerűen :
"Az énekes levegőt vesz" - a zongoristának más az énekeseket kísérni, mint egyéb hangszeres művészeket - időt kell hagyni hozzá.
Az énekesek a színpadon süketek és vakok. (Jó kis anekdoták hangzottak el. Én azon szerencsések közé tartozom, aki a valóságban átélhette ezt, milyen az operaház színpadán fellépni - a vetélkedőn -, így csak bólogatni tudtam magamban. Én ugyan eddig is csodálattal néztem az énekeseket, de a saját tapasztalatom után ez még fokozódott is.
Az énekes - jó esetben - "megpiszkálja a lelkeket". "Attól, hogy énekelnek, még közölni is akarnak". Emiatt nem szerencsés, ha az énekes idegen nyelven kénytelen megszólalni - sokan nem tudják, hogy miről énekelnek és a közönség a feliratot olvasni kényszerülve még csúszásban is van. Ez a modern operajátszás problémája, korábban gyakoribb volt az anyanyelven való éneklés. (Ez itt valóban egy komoly problémának tűnik, hiszen a művek viszont az eredeti nyelvre íródtak.) Viszonylag hosszabb ideig taglalták ezt a kérdést és azt is, hogy mi lehet az oka, hogy ma a magyarul énekelt operákhoz is kell felirat, a nyolcvanas években pedig még mindenki tudott tisztán énekelni. (Nem tudom, hogy ez tényleg így van-e, én számos énekesnek az olasz kiejtését is jól érthetőnek találom - de nyilván a művek előismerete is számít. Nem tudom megállapítani, hogy valóban ennyire romlott volna a helyzet ezen a területen is.)
Végül Sólyom-Nagy Sándor egyik legnagyobb szerepéről, a Hans Sachsról beszélt, amely összesen 140 percnyi színpadi éneklést jelentett, megközelítőleg A nürnbergi mesterdalnokok felét ez a szerep teszi ki. Ezt mindenki emészthette magában, milyen lehet egy ilyen volumenű szerep betanulása. Pályájáról fájóan kimaradt szerepet viszont csak egyet említett, a Macbeth-et.
Az elhangzottak fényében, Sólyom Nagy Sándor karrierjét is ismerve elmondhatjuk, hogy kivételes pillanatnak lehettünk tanúi - láttunk egy elégedett operaénekest, egy igazi nagy művészt, közvetlen közelről. Valakit, akinek ráadásul operaénekes fia van, rendezett családja. Felesége, aki végigcsinál vele egy háromhetes felkészülési folyamatot azért, hogy száz ember meghallgathassa Rigolettóként.
Ugyan felvétel nem készült, de ez a száz ember garantáltan el fogja az élményt tenni magában hosszú távra is.

============
június 7.  Saul fia - Művész, nagyobb társaságban. Nem rázott meg annyira, de valóban innovatív és kifejező volt a kameraállás. Vajon miért nem rázott meg annyira? Nem igazán értem. Talán a renedező nemes Jeles László generációjának szól. Sok kritika van a neten, lehet tanulmányozni. 
=============
június 18. Hősök tere, Tértánc koncert (Csillag Ádám videója), BFZ + kórusok + 250 gyerek. Még itt is sikerült könnyeznem.
=============
június 20. A bolygó Hollandi, Müpa - Művészeti vezető és karmesterFischer Ádám
Szereplők: Peter Rose, Daland, Elisabet Strid, Senta, Nyári Zoltán Erik Wiedemann Bernadett, Mary, Uwe Stickert Kormányos James Rutherford, A hollandi
Közreműködők: Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara, Magyar Rádió Énekkara (karigazgató: Pad Zoltán), Nemzeti Énekkar (karigazgató: Antal Mátyás), No Comment Társulat (ez utóbbiak nagyon jók voltak)
Alkotók: Benedek Mari jelmez, Kovalik Balázs rendező, Horgas Péter díszlet, Fajger Orsolya zenei főmunkatárs Bartal László, Bizják Dóra, Dubóczky Gergely, Salgó Tamás zenei munkatárs
ragyogó. Még akkor is, ha Fáy Miklósnak nem tetszett.
==========
A bolygó hollandi után Zsigmond Vilmos fotói a Ludwig múzeumban (Múzeumok éjszakája.) Ez is megérte.
==========
Június 22. Átrium - Sirály  - Nem változott, még mindig unalmas.
SZEREPOSZTÁS
Arkagyina, Irina Nyikolajevna, színésznő:OSZVALD MARIKA
Trepljov, Konsztantyin Gavrilovics, a fia:POROGI ÁDÁM
Zarecsnaja, Nyina Mihajlovna, szomszédjának a lánya: TROKÁN NÓRA
Trigorin, Borisz Alekszejevics, író: KASZÁS GERGŐ
Szorin, Pjotr Nyikolajevics, Arkagyina testvére: DERZSI JÁNOS
Dorn, Jevgenyij Szergejevics, orvos: LÁSZLÓ ZSOLT
Samrajev, Ilja Afanaszjevics, a birtok intézője: MIHÁLYFI BALÁZS
Polina Andrejevna, a felesége: PARTI NÓRA
Mása, a lányuk: SZILÁGYI CSENGE
Medvegyenko, Szemjon Szemjonovics, tanító:OROSZ ÁKOS

Dramaturg és szövegkönyv: Fekete Ádám
Díszlettervező: Szalai Sára
Jelmeztervező: Izsák Lili
A jelmeztervező asszisztense: Pirityi Emese
Zene: Keresztes Gábor
Maszkok: Keresztes Zsófia
Grafika: Lakatos Péter
Fény: Jakab László
Vezető öltöztető: Lakatos Erika
Műszaki munkatársak: Bálint Viktor, Dubniczky László, Fülöp Ferenc, Kustán Péter, Lencz György, Rajnai Gábor, Szudolvszky Gábor
Produkciós asszisztens: Ari Zsófia, Czirák Dániel, Ruska Robin, Takács Edina
Segédrendező: Nyulassy Attila
Produkciós menedzser: Zsedényi Balázs
Produkciós vezető: Ugrai István

================
június 25. Magam Ura, Puskin. Ez megint nagyon vacak volt.
Martin harmincas férj és családapa, aki egyedül megy túrázni a hegyekbe egy hétvégére. Mi, nézők halljuk Martin öncenzúra nélküli gondolatait, brutálisan őszinte megfigyeléseit magáról és az őt körülvevő emberekről.  Gondolatai és fantáziái a triviálistól az infantilison keresztül a lényegi és mély kérdésekig hosszú utat járnak be. Ole Giæver őszinte és humoros portréja Berlinben elnyerte az Europa Cinemas–díját, itthon pedig a SCOPE50 közösségi filmforgalmazási projekt nyerteseként végzett. Rendező: OLE GIÆVER
Szereplők: OLE GIAEVER (MARTIN) REBEKKA NYSTABAKK (HELLE) MARTE MAGNUSDOTTER SOLEM (SIGNE) SIVERT GIAEVER SOLEM (KARSTEN) TROND PETER STAMSO MUNCH (FAR)
Forgatókönyv: Ole Giæver