Okt. 12. Még hajnal van. Izgatottság. Nem világos még mindig, hogy mi lesz az internettel és telefonnal Kínában,
E-mail autó válasz beállítva, rossz érzés, de megnyugodtam.
Felélesztem a régi Lenovo Ideapad gépemet, könnyű, és nem kockáztatom a legújabbat.
Szoval:
Kedves Olvasó!
Igyekeszem naponta aktualizálni majd az utazási beszámolót. Remélem a VPN működni fog és sikeres lesz a rendszeres jelentkezés. Ez nem vált igazán be, a helyi korlátozsok miatt csak az egyik telefonunkon tudtunk félig-meddig rendesen emilezni, keresgélni, amikor szereztönk egy heliy vpn-nel felszerelt (azaz a hetósági kontrollt úgy ahogy kikerülő) SIM kártyát. A szállodai wifi-k ugyanúgy nem működtek, csupán az előre letöltött Alipay fizetési rendszer működött, de kihagyásokkal.
Az Alipay és a hasonló WeChat alkalmazások nagyon szellemesek könnyen lehet velük fizetni, pénzt küldeni.
Az utazást az AB Agro iroda szervezte, mi egy viszonteladó irodától, az Start utazási irodánál fizettünk be.
Az utazáshoz magyar, és meglátogatott helyeken helyi idegenvezető járt. Ezek mellett némi kommunikációs zajjal, zavarral elég jól el lehetett igazodni.
Egy 19 napos út nem úgy müködik, hogy alkalmunk van belemerülni az egyes helyszínekbe, hiszen ugrálunk a hatalmas ország legfontosabbnak vélt nevezetességei között. Ezt a műfajt még nem ismertük, de megadtuk magunkat a stílusnak. Útitársaink (26) láthatóan gyakorlott társasutazók, az egzotikusobb, vállalkozói, jól kereső, szívesen vásárolgató, kissé felületes, de munkabíró rétegből. Repkedtek az emlékek különböző egzotikus utakról amíg mindenki meg nem bizonyosodott arról, hogy nem vagyunk akárkik. Mi (én biztos) voltunk a legídősebbek, ami néha kisebb kifulladásokat okozott a sok rohanás közben. Kifejezetten erős fizikai ignybevételt jelentett az ütem tartása, még akkor is, ha egy kisebb csúcsmászásokat (kilátók stb) megtakarítottunk. Útitársaink kibírtak bennünket.
A dolgot nehezítette az is, hogy az első este megfáztam, és ez, szövődményeivel végigkísérte az egész utat. Több tonna papírzsebkendő, köhögáscsillapító, törököblítő, szopogató tabletta, és végül azért egy kis antibiotikum is képezte fegyvertárunkat. Köhögésem végigkísérte az utat, nagy népszerűséget kiváltva, de igazán rendesen tűrték, sőt, később többen követtek az úton,
Ez a rozogaság, a betegségem is visszatartott attól, hogy naponta adjam jelentéseimet, mert nem volt egyszerű a lehetőség.A jegyzeteket csak a mobiltelefonba pötyöghettem be, a száímtógépbe nem tudtam átvinni, mert azon nem sikerült olyan vpn-t telepítenem, amivel az írásokat a blogspotba átmenthettem volna. Erre egészen Hongkongig kellett várni, ahol a google termékek is engedélyezettek.
Nem volt meleg, még a trópusi helyszíneken sem, valahogy a kényelmi légkondícionálás, a sokszor nekem "futólépésben" közlekedés nehezítette a kimászást, míg a többieknek a belemászást. Végig kezünk ügyében volt a pulóver, kabát sapka, stb. Napsütés alig volt, úgy látszik, nem szeretik.
Általános benyomások, megjegyzések.
Tisztaság.
Ez az 5. utam Kínába. Polgárjogi aggályokat nem figyelmen kívül hagyva, de most azoktól eltekintve jelentek.
Hihetetlen. Egyszerűen nem volt szemét. 19 nap alatt 10 alatt volt a megfigyelt szemetek száma, ezekből egyet én ejtettem el. szégyen. Nagyon sok szemetes mindenütt, a látogatóhelyeken is, de másutt is (pl a vonatokon) ó, egyenruhás utca- és egyébseprők, felmosók vadásznak szemétre, többnyire eredménytelenül. Lényegében megszűnt a harákolás. Szabadtéri köpködés nincs, (egy utastársunk azért ezt megsértette). Szabadkezes orrfúvás sehol. Kifogás alá eső wc, mosdó alig, egyre kevesebb a csupán guggolós wc-vel felszerelt. Minden tartozék megvan. Feltűnést kelthettem, amikor egy papírzsebkedőt szerettem volna eldobni, és emiatt hosszabb vadászatra kellet indulni. Így rájöttem, hogy az egyik szebemet ki kell nevezni szemetesnek, és adandó alkalommal megszabadulni a tartalomtól.
Hol van az a kedves, 38 évvel ezelőtti kedves emlékem egy kínai vidéki vonatútról, ahol a menetszél/huzat/örvény a nyitott ablakon fújta be az előző ablakon szabadkezesen kifújt tartalmat. Bizony.
Lépcsők, szintkülönbségek szeitematikus eltüntetése passzentos, sokszor puha műanyag lejtővel. Sok helyen a nagy számú látogató megbotlása, elesése elkerülhető ezekkel, és kellemessé teszi a járkálást az idegenforgalmi környzetben, ahol sokan nem néznek eléggé a lábuk alá. Olcsóbb is, mint a málladolzó kicsorbult évszázados lépcsőt javítása.
Tömegturizmus. Ismerjük egy kicsit ezt. Mondjuk, Louvre, Mona Lisa, alig látható, de más példák is. Itt viszont, ugye, sok- (száz?) szoros a forgalom. Gyakran előfordul, hogy az embertömeg miatt nem látható semmi az épületek tereiből. Mi történt? (régi emlékeim nem ilyenek). Egyfajta értelmezés szerint az elmúlt évtizedekben a fogyasztásnövelés következtében több száz millió ember engedheti meg magának a belföldi turizmust. Ez a rendeteg ember úti célpontokat keres, és sok helyen extrém marketinggel felfejlesztett és új, amúgy jelentéktelenebbnek tűnő célpontjait találja meg. Emberfolyamok keresztezik egymást, mindenki boldog, legalábbis elégedettnek látszanak.
A „három tanítás” kifejezés arra utal, hogy a Konfucianizmus, Taoizmus és Buddhizmus együtt, kibékíthetően és gyakran egymást kiegészítve működik a kínai kultúrában. Például sok templomban, népi vallási gyakorlatban mindhárom irányzat elemei megtalálhatók. Gyakorlatlan szemünk ezt nem nagyon vette észre. A szélvészturizmus erre nem alkalmas. Vezetőnk egy kicsit igyekezett azért. A három filozófia/valláströténei irányzat eltérő történeti funkciókkal rendelkezik – a konfuciánus inkább társadalmi-erkölcsi, a taoista inkább természet-és életfilozófiai, a buddhista pedig spirituális üdvözülést célzó.
Paloták. Első ránézésre mindegyik azonos (fa+márvány)szerkezetű (vékony, lényegében nyitható rácsos oldalfalú, oszlopokra állított, szimmetrikus, egy tengelyre felfűzött), színezésű, függetlenül a keletkezés korától. Ha nem egy ilyen társasutazáson vagyunk, akkor jobban tanulmányozható lett volna. Mivel nagyon sok felújítás is volt a hasonlóságok kiemelődtek. Valószínűleg új épületeket is láttunk régi stílusban emelve. Az épületek súlyát a körülöttük lévő kert, udvarok szépsége kiemeli. Nem tűnt olyan változatosnak, mint az ezeréves európai építészetben megszokott). Elemzésemet fenntartással fogadjátok,
Egy kis modern ellenpont. Még az ultramodern, legújabb kori rangos épületeket (nemzeti színház, televízó épülete, repülőterek stb) megelőzően nagyon sok négyzetrácsos homlokzatú városi sokemeletes épület van mindenütt. Sok változatban. Lehetnének rondábbak is de nem igazán rondák.
Az, hogy a turistacélpontok autentikusak-e, arról nem tudható sok, gyakran a felújításokra, a kulturális forradalom pusztításai helyrehozatalára hivatkoztak, de gyakran semmire sem, csak kiderült, hogy lényegében egy skanzenként hozták létre, hogy felszívják a turistákat.
Mindenütt automata hangkürtök, hangszórók. Belemondasz egy szöveget, ismétlésre állítod, odaszigszalagozod egy kerítéshez, és mondja, mondja, mondja. Csudaügyes. Egymástól néhány méterre vannak különböző árusok, biztonsági őrök stb. kedvenc eszközei. Igen hangosak is vannak.
Állandó útlevélellenőrzés. Az útlevél belépőjegy is, a fotók, szkennelések nagyrészt kockázatelemzésre szolgálnak. Persze van rosszindulatúbb olvasat is. Ne is zárjuk ki.
Alipay and Wechat - telefonos alkalmazás fizetésre, csevegésre, taxihívásra stb. Nekünk a Wechat-et nem sikerült letölteni/használni, de az Alipayt igen, bár nem túl ritkán nem működött (amikor SMS-sel kellett volna igazolnunk magunkat), ezért inkább kp-t használtunk, illetve (ritkán) hitelkártyát, ahol elfogadták. Dollárt alig fogadták el, de előfordult. Nagyon sok ember nem is használ kpt.
Szabadidő - Vezetőink gondoskodtak szabadidőről, ami lényegében az egyik zsibvásár utcában vásálással volt eltölthető. Utastársaink nagy élvezettel vadásztak, de ránk nem volt nagy hatással. Más jellegű szabadidőről (pl. múzeum) nem volt szó. Amikoris volt egy múzeum útban, pl. Chengde Műszaki múzeum), akkor a Zsuzsánál lévő útlevél hiányában nem tudtam bemenni. A zsibvásárutcábúl egy gaériáig sem lehetett eljutni. :(
Magyar vezetőnk Móga János, civilben nyugdíjas geológus. Főleg a karsztképződményekkel foglalkozott/zik. Van neki egy drónja, és ezzel kutatgat a mélyben történő változásokre a felszíni talajemelkedések/süllyedések mérésével. Érdekes nemtudományos alkalmazás a földmunkák mennyiségének mérésével sakkban tartani a vállalkozókat.
Ja, 4 kilót fogytam!
Még kidolgozandó témák, ha lesz rá időm.
40 emeletes lakóépületek
Gyógyszertár supermarket
Transzferek
Posta
Ópiumháborúk CiXi császérné, ipari forradalom
Qr kód közepe ikon
Számológép billentyuje nem pittyeg, hanem számot mond
Meguntam az édes savanyút
Mindenhol allati sokat kell gyalogolni
Az útlevél nemcsak útlevél hanem belépőjegy
A vonat vágányok Oszlopokon valószínűleg olcsóbbak mint hogyha a talajon építenénk a sineket, Lent meg kényelmesebb akadály mentesen, tágasabb az elet.
Nincsenek kiégett fények
Lehet hogy mi vagyunk a legidősebbek
Tourguide krízis
Kis ebed Nickkel szomoru
Kantoni idegenvezető Ku8lt forr szociológia ma?
Hogyan folyik a vidékfejlesztés?
Fengsui a vidék
Nincs cédula . Szoftveres csoda
Szeretem Kínát. A jelzések, felfestesek, hibátlanok. Egy javításnal látszott két festekcsepp. De inkabbb anyagának fogva van jelzes. Átgondolva.
- Általában hibátlan, vagy. javitottaaa
Nincs krampacsolas vágányoknál
De azért ott lebeg az önkényuralom szelleme mindenütt.
Reggel párás levegő, gumizokni alig jött fel a lábamra.
Szeszvasarlas
Gyöngy folyó
Idvezető: nincsenek igazán interjúk a kultforrol. Dosszié van vezetve mindenkiről. Blacklist van.
Tao szentély Lao Ce Ut és erény 2500 eves
A tao egy energia, amely aramlik, erre kell felülni , örök élet kívánsága
TCM piac, skorpió
Etetőgyárak padlószőnyeg sem szemetes
Oszlopokon álló építkezés mindenütt
Macao
Portugál süti
Mi a tömeg turizmus
Kaszinók
Arany lótusz
Etető palota
SAo paolo székesegyház vasco da Gama
szun jat szen
Romokban
Kikoto
Piac utca kávézás
Meglátogatott Világörökségi helyszínek
Tiltott Város
Nagy Fal
Terrakotta hadsereg
Suzhou Mandarinkertek
Ég temploma
Pekingi Nyári Palota
Ming királyi sírok
Chengde Nyári Palota
Chengdu pandarezervátum
Makaó belvárosa
===============
A napontkénti leírások szűkszavúak, általában a Wikipédiához érdemes fordulni
1. Nap. Dubaj Óriási repülőtér, hogy hozzászokjunk ahhoz, ami még jön.
Pekingig végig nagyon nem tudtunk aludni, kissé túl sokat ettünk
Repülőtérről egyből városnézés, hogy ne aludjunk el túl korán.
Madárfészek stadion, nem annyira kivilágítva. Magyar idegenvezetőnk, János nem mesélt róla, de emlékszünk az Olimpiáról.
A környéken séta majd vacsora, kínai, svéd(?)asztalos, egyen, de jó.
Hazatámolygás.
Szálloda megfelelő inkább luxus, elegéns, nagyon tiszta, viszonylag könnyen el lehetett aludni, de az időátállás miatt egy kicsit zavart volt az alvás.
2. nap. Peking - Tiltott Város, Láma templom. Tienanmen tér. Akrobata műsor.
Elzárt terület, Óriási sorállás. Nagy tömeg belül. Azért lehet élvezni. Egyik udvarról a másikra, márvány mindenütt.
Tiltott város. Történetek széles körben, pl. Wikipedia. Lenyüg. A fénykép nem a látogatás során készült, mert a látodatótól alig lehetett látni az épületeket stb.
3. nap (Kedd) Nyári Palota.
Chengde (magyarul Csengdő, jé) 4 m lakos, kedves városka. Innen könnyen elérhető a Nagy fal egy kevéssé turistaterhelt, néhányszáz éve restaurált szakasza. Valóban nagy élmény, lehet felmászni, aki tud, nekünk egy darabig sikerül, esett az eső, de vidám volt.
5-6. nap Nyári Palota, Palotakertek és a tibeti stílusban épült palota, a tibeti Potala kicsinyített mása. Sokszáz lépcső, kincsek, bár lényegében az össze palota ki van rabolva, üres, részben a kluturális forradalom örökségeként. Azért felséges.
Az úton hazafelé teaceremónia egy teabemutató/kereskedő házban. Nem ragadott magával, de jól töltöttük az időt. A vásárlók vásároltak.
7. nap. Shanghajba vonattal, Iszonyú nagy megint a pályaudvar, és sokat kell gyalogolni, de edzésnek fogtuk fel. Az út kellemes volt, mintegy 5 óra. Sanghaj lapos, csatornát építettek bele, Jangce-Sárga folyó felé Pekingig főleg a selyemút miatt
Első program, óvárosnézési séta közben egy gazdag mandarin által a 16. században kialakított kert, a Gyönyörök kertje. Ez éppen jó méret, szép, gazdag, hangulatos, változatos, beékelve a toronyházak közé.
A belvárosban Hudec (magyar -szlovák építész 1893-1958) épületei (kb 60 épülete van itt), kis múzeum van róla a Park Hotel 1. emeletén.
Jade-templom, a felhőkarcolók által körülnőve. Jade-ból faragott Buddhákkal.
8. nap.
Kirándulás Shouzu-ba, a Jangc deltájában lévő kisvárosba, kisebb épületek, mandarinkertek, csatornák, márványkerítéssel.
majd utána a Francia-negyedben szabadidő, amit hirtelen ötlettől vezérelve pezsgőzéssel töltöttünk Miklós és Kata ismerőseinkkel. Tökéletes volt. Sokkal emlékezetesebb, mint egy vásárolgatós ténfergés lett volna. (Fénykép Zuzsánál, majd beillesztjük.) Azt hittük, elvesztettem a mobiltelefonomat, de otthon megtaláltuk Szóval Hurrá.
10. nap. Repülővel X'ianba. Már ki se zökkenünk a repülőterek méretés és a megközelítések maratonifutás jellegén. Az érkezés napján
X'ian vadludak nagy pagodája, buddhista iratok alapkönyvtára 1500 éve. Nem világos, hogy hol is vannak ma az iratok.
11. Nap. Másnap Terrakotta hadsereg. Gyaloglási roham többezer látogatóval dacolva. A katonák a látogatószint alatt, tehát az első sorba tolakodás nélkül láthatatlanok. Mozdulni, menni, látni fényképezni alig lehet. Türelem kell, de látszólag mindenkiben van. Külföldiek elenyésző számban. óriási csarnok fedi az ásatásokat, mi a legnagyobbon keresztülpréselődtünk. Vezetésre nem alkalmas a helyzet, de mi előre készültünk dokumentumfilmekből. Végülis láttuk, győztünk.
Este még lemerészkedtem a X'iani metróba. 11+ vonal van, méretek, tisztaság automatizáltság, ahogy megszoktuk.
12. nap. X'ian - Chengdu vonattal.
Vasútállomás ahogy szoktuk már látni, óriási. 30 méteres féltető védi az utasokat. Sokat kellett megint gyalogolni, arcképszkennelések, stb. Végül indulás. Lényegében ez egy hegyi metró, jó ideig csak felvillantak két alagút közötti nyílásban. Később ritkultak az alagutak, és jó lehetett figyelni a tájat. Ez nem a reklám helye: jelentem, minden rendben levőnek látszik. Kisparcellák. Parlagon hagyott nem nagyon van. Rendezett falvak, a földutak rendesen megépítve, kisebb nagyobb házak, üzemek. Földeken időnként emberek dolgoztak, Igásállatot nem láttam. Sok tricikliszerű szállító eszköz, elektromosnak látszanak. Nincs a falvak szélén hulladételep/szemétdomb, nincsenek tájsebek, minden zöld. Fengshui. Zajvédőfalak minden lakott épület felé.
Chengdu is nagyváros, 21 M.
Első program, a szechuáni konyha megismerése ürügyén egy szechuáni konyhatábor meglátogatása, ehetetlennek tűnő ételekkel, az ételek nem voltak angolul kiírva, sár, eső, kedvezőtlen viszonyok. Minden túlfűszerezve, izé.
Legalább nem ettünk sokat. Volt egy kis bemutató a Kung Pao csirke elkészítéséről. Az finom volt. Recept a hálón.
Túl estem a guggoló vécén. Közepes, de elfogadható muszájélmény.
Gyenge vacsora. Szállás szokásos jó szállodában. Krákogás, köhögés otthon, családiasan.
13. nap. Chengdu - A Pandák
Ez a nagy szenzáció, ritkák, kedvesek, látványosak, turistamágnesek. Hát akkor adjuk meg magunkat a sorsunknak. A szokásosan szükséges túlélési gyaloglóversenyen való részvétellel. Én ezt felmondtam, és egyedül bóklásztam. Így a pandaóvodások felvételeiről lemaradtam, de Zsuzsa pótolta a hiányt. Jó móka volt.
Utána be a főtérre. Vásárlás, szabadidő. Óriás Mao szobor (ezt kihagytam). A főtér mellett óriási modern épület, Műszaki múzeum, (kb 1 British Múzeum nagyságú), de nem sikerült bejutnom, mert Zsuzsánál maradt az útlevelem. Egy mellékutcában pirogsütési világcsúcsot döntő üzletet láttam. Eszembe jutott a American Factory (NETFLIX) film a kínai termelékenységről.
Rohanás a reptérre. Alig értük el
Quilinben jó vacsi.
14. nap. Reggel rosszabb a köhögés stb. Zsuzsa is rá kezdte. Kiderült az azatrioprin lehetősége.
Nem ízlett a reggeli. Irány a Li völgye. A fényképezéshez jó telefont nem vittem. Naná.
Maszkot kellett felvennem persze. Szégyen hogy eddig ezt nem tettem.
A hajók indulásánál hajók soktucatja, a nagyobbak 200-250 fősek. Nyitott felső fedélzet. Gyönyörű. Szép idő, hegyek kiváló dobozos ebéd. 4 órás út Yangshuo-ig.
15. nap.
Reggeli program, fuvola cseppkőbarlang. Lényegében száraz barlang, 1-2 millió éves. Tele klassz cspkövekkel, világítással, sztorival. Szép képekkel. Könnyű séta.
Jó levezető program Guilinből. De még van egy vásárlási kényszertábor, az Oszmantuszfa (Illatos Oliva) "szentté"avatásáról. Megint vásárolható minden mindenreis jó készítmény, vacak, hűtőszekrénycsempe stb. Nagyjából sértetelenül, egy kis pisit hátrahagyva megúsztuk.
Vonattal tovább Kantonba.
Egy rávarrt hajdísz jött szembe:
Nem tudjuk elkölteni a maradék renmimbit (kínai) pénzt, majd holnap, gondoljuk.
==============
Innen a telefonos jegyzeteim íráshibákkal. nyersanyagként. Majd folytatom.
Ki ebed Nickkel szomoru
Kantoni idegenvezető Ku8lt forr szociológia ma?
Hogyan folyik a vidékfejlesztés?
Fengsui a vidék
Nincs cédula . Szoftveres csoda
Szeretem Kínát. A jelzések, felfestesek, hibátlanok. Egy javításnal látszott két festekcsepp. De inkabbb anyagának fogva van jelzes. Átgondolva.
- Általában hibátlan, vagy. javitottaaa
Nincs krampacsolas
Reggel párás levegő, gumizokni alig jött fel a lábamra.
Szeszvasarlas
Gyöngy folyó
Chen AKademia chen mandarin vizsga 3. Hely. Klán gyűjtés kolostor múzeum népművészet
Idvezető: nincsenek igazán interjúk a kultforrol. Dosszié van vezetve mindenkiről. Blacklist van.
Tao szentély Lao Ce Ut és erény 2500 eves
A tao egy energia, amely aramlik, erre kell felülni , örök élet kívánsága
Tcm piac, skorpió
Ebed gyár padlószőnyeg sem szemetes
Oszlopokon álló építkezés mindenütt
Macao
Portugál süti
Mi a tömeg turizmus
Kaszinók
Arany lótusz
Etető palota
SAo paolo székesegyház vasco da Gama
szun jat szen
Romokban
Kikoto
Piac utca kávézás

No comments:
Post a Comment