Saturday, June 7, 2014

2014. június 7. Stockholm - Waxholm - Stockholm

Maradék kínai kaja reggelire.
Naos, szép reggel, A tervezett vitorláskirándulás előtt felmegyünk a Södermalm dombról a tengerpartra menő Katarinahissen lift/kilátóhelyhez, de éppen zárva volt, akkor majd máskor...

János  Jancsi (Hajdú János, a hatvanas évek végi Csányi óvoda tagja, ötvös diák, és rég nem látott haver jött elénk a Gamla Stan kompkikötőjéhez az egyik vitorlásával.

János sok országon, intézményen keresztül nagyon komoly tudományos karriert futott be, biokémiai, röntgendiffrakciós, krisztallográfiai és minden féle hasonló témákban, jelenleg 3 helyen van állásban, Stanfordban, Hamburgban és Uppsalában, Uppsalában él Inger Andersonnal együtt, és a Biomedical center részét képező intézeteikben részben hasonló témákon is dolgoznak, (ha olvasná, biztos megkommentelné)  amelyből nekem a kemény röntgen sugarakkal való vírusvizsgálatok és a pikoplanktonok tűntek a legérdekesebbnek.
Nemrégiben egy volt katona- és évfolyamtársától, Tömpe Jánostól kapta meg az email címemet, és így jött össze ez a nosztalgiatalálkozó.

A hajóval megközelítettük a kikötőben állomásozó, műanyagborítású, radarral alig látható Visby osztályú lopakodó hadihajókat,

János radarján ellenőriztük a láthatatlanságot, amely azért közelről ugyan nem volt teljes, de nagyon meggyőző azért volt.

Elindultunk a nyílt tenger felé, de a millió sziget miatt erre nem sok reményünk volt, így elbotorkáltunk/rohantunk Waxholmig,
 előbb motorral, majd vitorlázva. Ott néhány kísérletet tettünk a lehorgonyzásra az egyik közeli szigetnél, de a szükséges és elégséges feltételek lassan jöttek össze, sokáig keresgéltünk 10-20 méter mélység közötti vizet nem gleccsersima fenékkel, hogy a vasmacska beakadjon valamibe.
Finom ebéd következett a frigóból, (ime egy részlet, a Visby torta nevű gyönyör, amiről azonban nem találtam receptet).

majd visszapöfögtünk Stockholmba, a vitorláskikötőbe, ahonnan kocsival János a belvárosba vitt, majd hazament.
Ez így rövidnek látszik, de azért 10 órától este 10-ig tartott, amelyben sok beszélgetés, emlékezés, mi történt veled azóta, mit csinálsz most, gyerekek, emlékszel, hogy akkor..., stb. típusú eszmecsere, valamint a svéd lélek (lagom, jantelag stb) és más témák (tudomány, diákok, USA, német, magyar lelkek összehasonlítása, némi orbánozás és gyurcsányozás) megvitatása, a szélben való sok billegés, kormányozni tanulás, és a vitorlás leállítása, rendbetétele is benne volt. Zsuzsa egy jót is aludt.
Találkoztunk két, részegeskedőket szállító komphajóval.

A hajók az EU vámmentes boltjainak megszüntetése óta úgy adnak lehetőséget a korlátlan italvásárlásra, hogy megállnak az Aland szigeteken, ahol - az EU-n kívüli terület lévén, vámmentesen és nagyon olcsón lehet italt kapni, és ez rendszeres célja is a kompokon utazóknak.

Este még elmentünk vacsorázni a gasztrofesztiválra a belvárosba, de az ma kivételesen rémes volt, jobb elfelejteni.