Friday, November 25, 2022

2022. november 25. - Szingapúr

Korai ébredés, jetlagnek egyelőre nincs nyoma, bár Zsuzsa szuszogása még gyanús.

Blogírás.

Nincs semmi ennivalő a szobában, de az egyik cucckupacból kivadásztam egy ottfelejtett almát. Ezzel kíbírtam reggeliig. A reggelizőhely légkondija nekem túl erős volt, pulóvert kellett felvennem. So felszolgáló, sok kajaféle, ahogy az elvárt. A legjobb ízt a sültkrumpli mutatta nekem, Csodálkoztam a konzervatív ízlésemen.

Reggeli mailek, kis ügyintézés, elhajtani a kérelmezőket, hogy, de tényleg, szabadságon vagyok.

Ha nem is jetlag, de valami nagyon lerontotta a készülődésemet a városi sétára, rémesen ügyefoyott voltam, de Zsuzsa kisegített. Szóval 10-kor  irány az Asian Civilisation Museum (https://www.nhb.gov.sg/acm/). Érdekes, hogy Berge nem a nemzeti galériát ajánlotta 1. pioritásnak, hanem ezt. Nem csalódtunk, csak annyiban, hogy nehezen átlátható volt a sok gyűjtemény. Körülöttünlk cikáztak  6-8 fős csoportok vezetőkkel, de sehol sem lehetett feliratkozni. Végül kiderült, hogy a múzeumnak az önkéntes tárlatvezetői éppen gyakorlatot tartottak és így egy-két műtárgyat velük néztünk meg.  Végül sikerül egy hivatalos önkéntes vezetésre feliratkozni, ami kiváló volt, de a kedves kínai pasi kiejtése és nyelvismeretem hiányosságai (bizony) miatt az érthetőség csak az 50%-ot súrolta.

A fő témák: a hajóroncsok feltárása a déli (tengeri) selyemúton, tengeri kereskedelem, porcelán, ópiumháborúk, európai-ázsiai kulturális és kereskedelmi kölcsönhatások, maláj rituális ceremóniák, iszlám hatás a porcelánmanufaktúrákra, a kereszténység terjedése és időnkénti üldözése a műtárgyakon keresztül nézve, stb. Mind nagyon érdekes, és csak highlight, dehát ennyi jutott.

Délelőtt egyedül máaszkáltunk, délután meg a vezetés megerősítette a látottakat. Közben rövid pihenés a kávézóban, könnyű ebéddel. Végre kellemes melegben, a légkondik után.

Múzeum után, késő délután hazamentünk, Zsuzsa harcolt egy kicsit a gyomrával és a jetlaggel, aludt egyet, majd nekiindultunk. Körbesétáltunk az öblöt, megkerültük a színházat és a koncerttermet, meghódítottuk a balra (!) csavarodó DNS-t mintázó Helix hídnak, és a Sands Bay-be, a véget nem érő építészeti látványosságokkal teli környezetet mutató városrészbe. A szálloda belterei, sokemelet magasságban húzódó erdői, uszodás tetőterasza és a látvány onnan grandiózusnak mondható még az én visszafogott modoromban is.

Sokáig ténferegtünk az óriási terekben és felett, majd késő este az amúgy tényleg olcsó taxival haza.  Vacsora vacak volt, éppen minden food court bezárt, valami rémséges maradékot  sikerül félig otthagynunk Hagyjuk. Vettünk egy kis rágcsát éjeszakára,regelre. Egy üveg olcsó ausztrál shiraz vörösbor ára (9-17 eft) egy kisboltban rákapatott az antialkoholizmusra. Túléltem az estét vörösbor nélkül.

Pihegés, rendezkedés. Holnap megyünk a "kertbe"

Egyebek:

Nem nagyon zavaró, hogy lényegében sehol nincs szemét. Alig látni dohányost, és kutyát. Legalábbis mi nem láttunk egyet sem, pedig vannak állítólag, sőt még megkötve is tartanak kutyát. Mindenesetre talán a nagy pénzbüntetések miatt a közterületen láthatatlannak tűnnek. Legfeljebb 1 kutya lehet lakásban, az 50 engedélyezett fajtából. Engedély kell ehhez is, úgy látszik. Macskát viszont tilos lakásban tartani.