Thursday, May 22, 2014

2014. május 22. Haifa - Kvutzat Yavne

Nagyon álmosan ébredtem, el is késtünk, Éva már fél hétkor telefonált, de mi meg nem készültünk el. Évát rábeszéltük, hogy jöjjön át hozzánk. Kapott egy kis palacsintat.  Majd Danny elvitt a vasútállomásra. Éva akar mindenütt fizetni, és sikerül neki.
Haifa Bat Galim állomáson leszállás, middle of nowhere. Egy elég piszkos környéken át megyünk a drótkötélpályáig

és onnan fel a hegyre Stella di Maris monostorig. Szép kilátás, körséta, majd buszra szállunk a Bahai kertig,

ahol a kert egy része, és a mauzóleum látogatható. Péter transzba esik, mi sem vagyunk érintetlenek. A kert nagyszerű, de sajnos nem tudunk sokat látni belőle, ahhoz nem ehhez a bejárathoz kellett volna menni. Egy taxival felvitetjük magunkat egy másik kilátóhelyre, ahonnan be lehet látni kb. 4-et a lépcsőkből. Végigsétáltunk a mellvéd mentén, ízlelgetjuk a Bahai prosit, majd elindulunk a Danny által kijelölt legszebb kilátópont felé, de nagyon messzinek tűnik. Éva fáradt a gyógyszere mellékhatása miatt. Egy kedves pár kocsival elvisz a metró felső végallomásáig (az egyetlen metró egész Izraelben) ahonnan már nincs messze a kilátópont. Beülünk egy étterem kávézóba.
Kellemes beszélgetés, jó idő.

Én indulok vissza Tel avivba, mert Bonta Zsófiékhoz kell érnem. Éva, Péter majd kitalálják a programjukat.
A vonaton sok katonalány teljes ékszerezéssel, a katonaruhát divatos ruhaként hordva. Minden második ülésnél konnektor a töltőknek, és most már délután lévén mindegyik foglalt is.

Leszállás Hagana állomáson, buszpályaudvar keresés, 6. emeletről indul a 369-es. Előtte valami sós túrós ízé, nem rossz. Kb. egy óra ut, hol van wifi, hol nincs. Zsófi kijött elém stoppal, mert nem volt olyan szabad autó, amit vezethet, csak 12 személyes busz. Erin önvédelmi  foglalkozásra ment Natanellel. Besétálunk a kibucba, meg ott körbe, betérünk a boltba, veszek valamit tiszteletből is. A kibucban a szarvasi tábor hangulatát érezni, olyan az egész, mint egy üdülőtelep. A termelőüzemek dolgoznak, konzervgyár, tehenészet, csirkegyár, óragyár (bár ez utóbbi nem teljes kapacitással, mivel az okos telefonok is mutatják a időt).
1000 ember, 200 család, kb 80 autó. Kéthavonta 2000 székek egyen fizetés. Helyi boltban nincs pénz, csak felirás.

Palcsintasütés kezdődik. Kósersági megfontolások, de megoldjuk. Majd félbe szakitjuk, megyünk a közös vacsorához, lecsós tojás. Gyerekek utalják, heti menü van, minden csütörtökön ez a menü van. Elmegyünk a boltba ragasztóért majd vissza lecsós tojasághoz. Fura fűszerezés, talán éppen za'atar.  Megnézzük a kibucban az alkatrészeket: bomba szobát a készülő bölcsődében, játszóterek, kaktusz kertek, stb.
A kibuc vallásos, de nem ortodox, Zsófi sem tud mit kezdeni a szomszédban levő jeshivával. Melegeket elküldik, sperma bankokból "kapott" gyerekeket elviselik.
Zsófiek lakása barátságos, látszik a gyerekek élénksége. A gyerekekkel nagyon nyugodtan beszél. Mint mondja, van oka, mert korábban nem volt kiváncsi eleggé a gyerekekre.
Erannal a vacsoránál talákoztunk, de utána eltűnik imádkozni, Csak a palacsintasutes végére ér haza. Addig hülyülünk a kölykökkel, jol értenek magyarul.
Noy, Nissim, Zsófi, Eran. Egy gyerek hiányzik.
Itt van.  Nathan

Zsófi meséli  gondjait, amikkel harcol, csinálunk egy za'ataros sajtos tölteléket. Jol elmegy az idő. Kivesz egy kocsit, kivisz a buszhoz.
A busz hamarosan jön . A jegykiadó nem mük, ingyen utazom. A célállomáson nem tudom kideriteni, hogy a hazamenetelhez szükséges busz honnan indul.  A helyi telefonom lemerült, Daninak SMS ment, de nem valszol. taxiba ülök.
Péter otthon meséli, hogy ők is hamar eljöttek Haifából, majd este Tami elvitte az egyetemre egy nyilt napra, buliba, ahol nagyon jól érezte magát.